15.02.2017

Det er ikke mobbing på denne skolen. Du blir ikke mobbet Victoria.

Klokken er halv fem og jeg har akkurat blitt intervjuet direkte på tv2 tv2 nyhetskanalen. Nå blir nulltoleranse mot mobbing lovfestet og det er kommet en strengere varslingsplikt, tydeligere dokumentasjonskrav og dagbøter inn i bildet ved denne nye regelen. Alle skoler blir nå pliktig til å jobbe raskt og effektivt når de får vite om mobbing. All mobbing eller misstanke om mobbing uansett grad skal varsles videre. Hvis skolen ikke gjør jobben sin, kan de få dagbøter. 

Nå skal det forebygges mer mot mobbing og skolene får nå strengere og tydeligere regler over hva som skal gjøres når et barn blir mobbet og blir ikke dette fulgt kan skolene få dagbøter. Eleven skal ha rett til et trygt og godt miljø og det er nulltoleranse for mobbing. Skolen har plikt til å følge med, til å gripe inn, for å varsle i fra og sette tiltak. 

Jeg spørr meg selv, hadde ikke skolen plikt til dette før? Hadde ikke skolen plikt til å varsle og sette tiltak om mobbing? Var det ikke nulltoleranse mot mobbing før? Jeg kan nemlig huske at ALLE skolene jeg har gått på siden barneskolen har sagt '' Det er nulltoleranse mot mobbing på denne skolen '' , men det var vist ikke det allikevel siden loven nå innføres med denne regelen?

Sier det seg ikke sitt når man må sette lover for at drittunger skal lære å oppføre seg? for at de skal lære at å mobbe ikke er greit? For å stoppe de som virkelig ikke har lært hva respekt om omsorg er for noe, eller har glemt hvordan man utøver det? Hvor lærer de at det er greit å være en dritt og hvem er det som faktisk lar ungene fortsette med den forferdelige holdningen og oppførselen sin? 

Tenk, 63000 barn og unge blir mobbet i Norge, men allikevel følte jeg meg ensom og alene? Hvorfor fantes ikke denne loven når jeg var ung? Hvorfor kunne ikke den loven stoppe de voksne og lærerne på skolene jeg gikk på ved å snu ryggen sin mot meg men ikke minst, hvordan hadde det blitt om de faktisk varlset fra og tok tiltak mot mobbingen? Hva om disse reglene faktisk fungerer og at mange barn og unge blir mobbefri ? Da hadde jeg virkelig falt sammen mens jeg gråt av lykke, for alt jeg har følt disse årene unner jeg virkelig ikke min værste mobber og overgriper. 

 




 

#helse #Psykiskhelse #angst #ptsd #redd #voldsalarm #vold #nettmobbing #mobbing #blogg #hverdag #smerter #sykdom 

stavangerinmyheart

15.02.2017 kl. 17:24
Så enig med deg. Ord er ord og handling er handling. Har vel ikke en bedre måte å forklare hva jeg mener på.... Ønsker deg en fin kveld.

Victoria Grøtting

15.02.2017 kl. 20:01
stavangerinmyheart: Akkurat!

Louise Kraus

15.02.2017 kl. 17:41
Det er skammelig at det må innføres en lov på dette området. Hadde jeg vært lærer i dag så hadde jeg vært flau! Jeg kan huske én spesiell hendelse fra ungdomsskolen hvor mine mobbere satt å kastet papirballer på meg under timen. Etter timen ville læreren at JEG ryddet opp. Jeg nektet, sa at hun fikk be de som faktisk har sittet å kastet de ballene gjøre det. Endte med at jeg ble sendt til rektor! Haha, det er læreren sin det. Skummelt å tenke på hvor mange slike som eksisterer! Jeg er glad for denne loven, selv om det er spesielt at det faktisk er nødvendig!

Victoria Grøtting

15.02.2017 kl. 20:02
Louise Kraus: helt sinnsykt, spørsmålet er hvor godt den vil fungere!

Kristian

15.02.2017 kl. 22:55
Jeg er så utrolig enig med deg!! År etter år sier regjeringen det samme uten å gjøre noe..

Det er rett og slett flaut at det må innføres lov på dette område siden det er så soleklart at det må gjøres noe med! Alt for mange barn og unge i Norge blir mobbet uten at lørere helt forstår hva som skjer! Det virker som om de er fanget i en boble "jeg har ikke mobbing i klassen min" og "glemmer" det med dunne unnskyldninger når det skjer i klassen.

Husker en episode på ungdomskolen hvor jeg tok opp at jeg ikke trivdes i klassen og at det var derfor jeg ikke klarte å konsentrere meg. Fortalte læreren min at jeg ble mobbet av folk i klassen, men det eneste jeg fikk som svar var "du kan ikke bruke mobbing som en unnskyldning, det er ditt problem"! Selv om læreren var til stede og så at jeg ble lagt i bakken og sparket brydde hun seg ikke.. Da følge jeg meg rett og slett liten!

Victoria Grøtting

16.02.2017 kl. 12:55
Kristian: Akkurat! Opplevde selv at lærerne gikk forbi, ba meg om å ikke si stort osv! Hva skal man liksom gjøre da? Trodde virkelig at det var plikt i å si ifra før også?

dreamofstyle

16.02.2017 kl. 12:31
Det er utrolig trist og tror nok dessverre veldig mange andre har eller har hatt det som deg. Har selv jobbet som lærer i noen år og dessverre er det mange tilfeller som er vanskelige å oppdage, men det er ingen unnskyldning, for om du har mistanke om at ikke alt er som det skal, så må man ta tak i det! Opplevde selv når jeg gikk på ungdomskolen at læreren min var ute etter å "ta" elever ved å slenge ufine kommentarer, det er ikke greit i det hele tatt!

Victoria Grøtting

16.02.2017 kl. 12:56
dreamofstyle: Helt enig i at det er vanskelig å oppdage. Men når noen kommer inn fra friminutt uten sko og spytt i håret skal ikke lærere snu seg, noe som flere gjorde her.

dreamofstyle

16.02.2017 kl. 12:59
Det skal overhode ikke forekomme, som jeg skrev, finnes ikke unnskyldninger! Veldig trist.

Victoria Grøtting

17.02.2017 kl. 08:20
dreamofstyle: Akkurat :)

Kristin

15.05.2017 kl. 15:52
Jeg gikk til rektor, det måtte være i 2000. Fikk beskjed om at mobberne skulle over på ungdomskolen om 3 år, så jeg fikk vente på en bedre hverdag. :)

Victoria Grøtting

15.05.2017 kl. 16:49
Kristin: Det er jo helt sykt og ikke minst feil! Jeg blir så sint når jeg hører slike historier!
hits